Toksyczna nekroliza naskórka Lyella

Istotą toksycznej nekrolizy naskórka Lyella (zespół TEN) jest występowanie zmian rumieniowych i pęcherzowych w obrębie skóry i błon śluzowych, które doprowadzają do oddzielenia się naskórka od głębszych warstw skóry. Efektem tego jest tak zwany objaw Nikolskiego, czyli spełzanie przy dotyku całych płatów naskórka. Zmiany pęcherzowe i nadżerkowe pojawiają się również na błonach śluzowych jamy ustnej, narządów płciowych, jak też na spojówkach i rogówkach.

Toksyczna nekroliza naskórka Lyella ma nagły początek i gwałtowny przebieg. Często czynnikiem wyzwalającym objawy jest zażycie leku z powodu niewielkiej infekcji. Gorączka osiąga wysokie wartości a stan ogólny chorego zazwyczaj jest bardzo ciężki. Odsłonięcie dużych obszarów głębszych warstw skóry prowadzi do zaburzeń elektrolitowych podobnych do powikłań w oparzeniach. Choroba może zakończyć się nawet zgonem chorego.

Z racji podobieństwa stanu klinicznego chorego z zespołem TEN do chorych poparzonych, postępowanie lecznicze przypomina to stosowane w poparzeniach drugiego stopnia. Choremu podaje się płyny oraz osocze. Stosuje się sterydy w dużych dawkach w pierwszych dniach choroby. Niekiedy dołącza się również inne leki immunosupresyjne. Antybiotyki nie są standardowo stosowane - podaje się je w przypadku nadkażeń bakteryjnych ran na skórze. Bardzo istotna jest prawidłowa pielęgnacja chorego.

Małgorzata Kowalska
  • Stefania Jabłońska Sławomir Majewski: Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową.

dermatologia24.pl » Rumieniowe choroby skóry » Toksyczna nekroliza naskórka Lyella